Chirurgia stomatologiczna

Chirurgia stomatologiczna obejmuje cały szereg zabiegów w obrębie jamy ustnej. Wszystkie zabiegi wykonujemy w tradycyjnym znieczuleniu miejscowym oraz przy użyciu urządzenia The Wand lub Calaject, wówczas znieczulenie podawane jest komputerowo, co gwarantuje pełną skuteczność znieczulenia, bezpieczeństwo i bezbolesność przeprowadzanego zabiegu. Osobom mocno zestresowanym rekomendujemy również sedację anestezjologiczną z udziałem doświadczonego lekarza anestezjologa.

W naszej klinice wykonujemy wszystkie zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej:

Ekstrakcje (usuwanie) zębów

Pamiętajmy, że ekstrakcja zęba jest ostatecznością i dokładamy wszelkich starań, aby do tego nie dopuścić, wykorzystując najnowsze osiągnięcia stomatologii.

USUWANIE ÓSEMEK to zabieg stomatologiczny polegający na ekstrakcji (usunięciu) zęba trzonowego potocznie nazywanego zębem mądrości.

Wskazania i powody do usuwania ósemek

Ósemki nie pełnią żadnej istotnej funkcji w uzębieniu człowieka. Nie służą ani do żucia, ani do rozdrabniania pokarmów. Z ich pojawieniem wiążą się natomiast problemy bólowe i związane z częstymi zmianami próchnicznymi. Zęby mądrości położone są w miejscu szczęki, do którego trudno dotrzeć szczoteczką i usunąć resztki pokarmów, które często tam zalegają. Bakterie wywołujące próchnicę mogą też przenieść się na sąsiednie zęby. Dlatego lekarze stomatolodzy niekiedy zalecają profilaktyczne usuwanie ósemek, by zapobiec ewentualnym kłopotom w przyszłości . Często też zdarza się tak, że ósemki rosną pod nieprawidłowym kątem, przez co wywołują ból. Dość powszechna jest sytuacja, kiedy ósemki nie mieszczą się w szczęce, trzeba je wtedy usunąć, powodują bowiem ściśnięcie pozostałych zębów i przyczyniają się do nieprawidłowego zgryzu.

Usuwanie ósemek zaleca się także, kiedy zachodzi konieczność ich leczenia kanałowego. Zęby mądrości mają często większą ilość korzeni i nietypowy kształt, a dodatkowo dostęp do kanału korzeniowego jest utrudniony. Poza tym kanałowe leczenie ósemek zwyczajnie się nie opłaca (pacjentowi), ponieważ z dużym prawdopodobieństwem w krótkim czasie i tak będą nadawać się do usunięcia (są to zęby bardzo nietrwałe).

W niektórych przypadkach ósemki wcale się nie wyrzynają i zamiast tego rosną poziomo w dziąśle. Powoduje to ucisk korzeni pozostałych zębów trzonowych, które stłaczają inne zęby. W takich sytuacjach usuwanie ósemek jest potrzebne ze względów ortodontycznych. Poza tym rosnące poziomo zęby mądrości powodują silne dolegliwości bólowe, mogą też wywoływać stany zapalne i prowadzić do powstawania torbieli.

Możliwe powikłania po usuwaniu ósemek

Usuwanie ósemek to skomplikowany zabieg przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, a w niektórych przypadkach w znieczuleniu ogólnym lub sedacji anestezjologicznej. Przed jego przeprowadzeniem konieczne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego szczęki, które pozwoli ocenić stopień trudności zabiegu. Usuwanie ósemek zagrożone jest pewnymi powikłaniami. Do najczęstszych powikłań po tym zabiegu zaliczają się: szczękościsk, przedłużone krwawienie, obrzęk i opuchlizna, zapalenie zębodołu, porażenie nerwu zębodołowego dolnego lub językowego (pojawiają się wówczas zaburzenia czucia w dolnej wardze lub na języku). W wyniku usuwania ósemek może także powstać krwiak.

Inne powikłania po tym zabiegu to obrzęk policzka i problemy z otwieraniem ust. Powinny one jednak ustąpić w ciągu 3 dni.

Pozostałe operacyjne ekstrakcje pozostawionych korzeni zębów i zębów zatrzymanych

Ząb zatrzymany to ząb, który mimo zakończonego rozwoju pozostaje niewyrżnięty (może być całkowicie niewidoczny w ustach lub widoczny częściowo). Problem ten najczęściej dotyczy „ósemek”, czyli zębów mądrości, które niejednokrotnie ułożone są poziomo w kości, ale bardzo często zatrzymanymi zębami są niewyrżnięte kły czy zęby przedtrzonowe. Na szczęście dzięki dużemu doświadczeniu, umiejętnościom i wiedzy ekstrakcje takich zębów nie stanowią dla nas większego problemu. Oczywiście taki zabieg zawsze jest poprzedzony dokładną analizą zdjęć radiologicznych jak pantomogram, czy tomografia komputerowa CBCT.

Odsłonięcie zębów zatrzymanych celem ściągnięcia ich do łuku zębowego

W przypadkach, kiedy ząb lub zęby zatrzymane ( najczęściej dotyczy to kłów górnych ) zostają zakwalifikowane do pozostawienia w jamie ustnej przeprowadzony zostaje zabieg odsłonięcia korony tego zęba. Następnie przyklejony zostaje zamek ortodontyczny i ząb zostaje ściągnięty do prawidłowego położenia w łuku zębowym za pomocą aparatu ortodontycznego.

Resekcje wierzchołków korzeni

Resekcja korzenia polega na chirurgicznym odcięciu wierzchołka korzenia zęba z jednoczesnym usunięciem zmiany zapalnej i odpowiednim zabezpieczeniem korzenia ( wypełnienie wsteczne kanału  materiałem MTA ) przed ponownym powstaniem stanu zapalnego. Po zabiegu często pozostaje znaczny ubytek kości w okolicy resekowanego korzenia, który należy uzupełnić biomateriałem kościozastępczym np. Bio-Oss i pokryć resorbowalną membraną kolagenową np. Bio-Gide.

Zabieg resekcji w większości przypadków pozwala na uratowanie zęba przed ekstrakcją, obecnie wykonywany jest jednak coraz rzadziej w związku z ogromnym postępem leczenia endodontycznego wykorzystującego mikroskopy, lupy, nowoczesne instrumentarium i nowoczesne materiały do wypełnień kanałów korzeniowych .

Resekcja korzenia wskazana jest w przypadku gdy:

• zastosowane leczenie nie powoduje zlikwidowania okołowierzchołkowego stanu zapalnego zęba
  • brak jest możliwości prawidłowego przeleczenia kanałowego zęba do końca kanału ( kanał mocno zagięty , rozwinięta  delta korzeniowa, kanały boczne )
  • konieczne jest, ze względu na rozwijający się proces zapalny ponowne przeleczenie endodontyczne, a kanał wypełniony jest twardym cementem
  • ząb posiada estetyczną i funkcjonalną koronę opartą na wkładzie koronowo-korzeniowym, którą chcemy zachować a usunięcie wkładu wiązałoby sie z dużym ryzykiem uszkodzenia, perforacji korzenia

Resekcję można przeprowadzić przy każdym zębie, który tego wymaga, jednakże najczęściej wykonuje się ją przy zębach jednokorzeniowych (siekacze, kły, przedtrzonowce).

Hemisekcja i radektomia

Są to rzadko wykonywane zabiegi „ostatniej szansy” dla zębów wielokorzeniowych w sytuacji, gdy nie ma możliwości prawidłowego przeleczenia endodontycznego jednego z korzeni lub jeśli przy jednym z korzeni występują zmiany zapalne nie poddające się leczeniu zachowawczemu. Redektomia polega na odcięciu całego problematycznego korzenia, zaś hemisekcja to usunięcie połowy zęba wraz z jednym z korzeni, a pozostała część zostaje odbudowana za pomocą korony protetycznej.

Chirurgia implantologiczna

Ta dziedzina ma na celu poprawę warunków kostnych szczęki i żuchwy przed wszczepieniem implantów. Obejmuje następujący zakres zabiegów:

• podnoszenie dna zatoki szczękowej (sinus lift)
  • osteodystrakcja (rozszczepienie wyrostka)
  • sterowana regeneracja kości (GBR)
  • autoprzeszczep
  • sterowana regeneracja tkanek miękkich (GTR)

Podcinanie wędzidełek

Wędzidełko jest pasmem tkanki łącznej przyczepionym do tylnej części wargi górnej lub dolnej i do dziąsła. Kiedy jest krótkie i nieprawidłowo przyczepione należy wykonać podcięcie wędzidełka, aby je wydłużyć. Zabieg jest krótki, bezbolesny i nie powoduje większych dolegliwości. Podcięcie wędzidełka jest ważne, ponieważ zapobiega zarówno odsłonięciu szyjek zębowych, jak również defektowi kosmetycznemu w postaci diastemy (przerwa między „ jedynkami „).

Usuwanie torbieli

Torbiel korzeniowa to występująca w tkance kostnej szczęki lub żuchwy zmiana patologiczna wywołana przewlekłym zapaleniem tkanek okołowierzchołkowych zęba.

W początkowym okresie torbiel korzeniowa rozwija się bezobjawowo, a wykrycie jej we wczesnym etapie zwykle następuje przypadkowo podczas badania RTG. W późniejszym etapie, w miarę wzrostu torbieli może pojawić się wewnątrzustne wygórowanie na szczęce lub żuchwie i mogą wystąpić wówczas dolegliwości bólowe. Torbiele o średnicy nie większej niż 8 mm zwykle udaje się wyleczyć po odpowiednim leczeniu endodontycznym zęba przyczynowego. Większe torbiele wymagają interwencji chirurgicznej, która zwykle łączy się z resekcją korzenia zęba przyczynowego, względnie z jego ekstrakcją. Ubytek kostny powstały po wyłuszczeniu torbieli zwykle wypełnia się materiałem kościozastępczym.

Zadbaj o piękny uśmiechUmów się na wizytę

Wójcik Dental Clinic

Nasza klinika znajduje się
w samym centrum Warszawy:
ul. Grzybowska 3 ( I piętro )

Pon. - Pt. 8:00 - 20:00
Sob. 8:00 - 14:00

Bezpłatny parking dla pacjentów

Dbając o komfort naszych pacjentów posiadamy 8 miejsc parkingowych bezpośrednio przy klinice i wyłącznie do Państwa dyspozycji. Po wjeździe na teren parkingu oznaczone miejsca znajdują się tuż za budynkiem po lewej stronie.